Opgemaakt op 13 Februari 2025 te Moorslede
Deze website is eigendom van PDW Tuinen CommV met maatschappelijke zetel te Moorslede. Deze algemene voorwaarden werden het laatst gewijzigd op de (versie)datum vermeld op dit document. De beroepsbeoefenaar behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de bepalingen van de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of te actualiseren. Deze algemene voorwaarden gelden voor alle leveringen en diensten uitgevoerd door PDW Tuinen CommV . De klant wordt geacht ze te kennen en ze integraal te aanvaarden
1. Algemeen
1.1 Onderhavige algemene voorwaarden zijn exclusief van toepassing op alle professionele en contractuele relaties, elke offerte, opdracht, facturatie, verrichting en/of elke overeenkomst tussen de beroepsbeoefenaar en de cliënt (hierna eveneens “Partij” of “Partijen” genoemd), met inbegrip van de opdrachtbrief of opdrachtbrieven en de daarin opgenomen algemene of bijzondere voorwaarden, dan wel enige andere toepasselijke voorwaarden. De cliënt bevestigt door ondertekening of aanvaarding van de Overeenkomst en aanvaarding van deze algemene voorwaarden of enige andere contractdocumenten dat elke gebruiker door hem gemachtigd wordt om op geldige wijze in voormelde zin te aanvaarden namens de cliënt (zo van toepassing).
1.2 Deze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de Overeenkomst. In geval van tegenstrijdigheid tussen de inhoud van onderhavige algemene voorwaarden en de Overeenkomst, heeft de Overeenkomst voorrang.
1.3 Overeenkomstig het gemeen recht kan de aansprakelijkheid van de beroepsbeoefenaar enkel worden ingeroepen voor opdrachten waarvan wordt aangetoond dat ze door hem werden aanvaard.
1.4 De cliënt erkent en aanvaardt dat de toepassing van zijn eventuele eigen algemene of bijzondere (factuur)voorwaarden uitdrukkelijk wordt uitgesloten.
1.5.De cliënt bevestigt door ondertekening of aanvaarding van de Overeenkomst en aanvaarding van de algemene voorwaarden of enige andere contractdocumenten dat elke gebruiker van de cliënt door hem gemachtigd wordt om op geldige wijze toekomstige wijzigingen in voormelde zin te aanvaarden namens de cliënt. Worden evenwel niet beschouwd als wijzigingen aan de bepalingen van de Overeenkomst: aanpassingen aan de contractuele voorwaarden ingevolge een beslissing, uitspraak of verplichting genomen of opgelegd door Belgische, Europese regelgevende of rechtsprekende instanties of van een Belgische of Europese wet- of regelgeving die dergelijke aanpassingen op een dwingende wijze opleggen. In het geval een dergelijke beslissing, uitspraak, verplichting, wet of regelgeving de contractuele verplichtingen in hoofde van de beroepsbeoefenaar op een materiële wijze verzwaren of onmogelijk maken, is de beroepsbeoefenaar gerechtigd de betreffende opdracht(en) of diensten mits loutere kennisgeving met onmiddellijke ingang te beëindigen zonder hiervoor enige verbrekings- of beëindigingsvergoeding verschuldigd te zijn aan de cliënt.
2. Betalingstermijn
Alle facturen dienen betaald te worden binnen 30 kalenderdagen. Bij niet vereffening zal een nalatigheidsinterest van 15% aangerekend worden. Bij betaling wordt geen korting toegestaan. Niet betaling op de vervaldag heeft het recht op alle lopende bestellingen, uitvoeringen en overeenkomsten te schorsen zonder dat daartoe enige aanmaning verreist is. Iedere laattijdige betaling kan gevolgen hebben op overeenkomsten dat bepaalde diensten op maandelijkse basis niet meer mogelijk zijn tegen afgesproken prijs
3. Duur en beëindiging van de Overeenkomst
3.1 Recurrente opdrachten:
Onder “recurrente opdracht” wordt verstaan: de opdracht die bestaat uit opeenvolgende prestaties van eenzelfde aard die tegen bepaalde op voorhand bekende termijnen moeten worden uitgevoerd. Tenzij er in de Overeenkomst een bepaalde duur wordt vermeld, wordt de Overeenkomst voor recurrente opdrachten geacht voor onbepaalde duur te zijn aangegaan. Beide partijen kunnen desgevallend op elk ogenblik de Overeenkomst opzeggen zoals bepaald in de Overeenkomst en onder de volgende voorwaarden: (i) de opzegging dient per aangetekende brief ter kennis te worden gebracht van de andere Partij; (ii) er dient een opzeggingstermijn te worden nageleefd van drie maanden. De opzeggingstermijn gaat in op de derde dag van de maand die volgt op de ter post afgestempelde datum van de aangetekende brief. Indien een partij de opzeggingstermijn zoals bepaald in de Overeenkomst niet respecteert, dan dient de partij in kwestie een opzeggingsvergoeding te betalen die overeenstemt met de erelonen verschuldigd voor de duur van de opzeggingstermijn. De vergoeding wordt pro rata berekend op basis van (i) twaalf (12) maanden ereloon of (ii) drie (3) maand forfait van hetzij het afgelopen kalenderjaar of het gemiddelde van de laatste drie kalenderjaren. Het voorgaande geldt onverminderd hetgeen bepaald hierna bepaald wordt in geval de maandelijkse voorschotten / forfaits ontoereikend blijken te zijn in de gevallen hierna bepaald, onverminderd vergoeding van de kosten voor prestaties geleverd naar aanleiding van of na de beëindiging van de Overeenkomst, met inbegrip van overdracht(en) van documenten, boeken en bescheiden aan een andere beroepsbeoefenaar. Tijdens de opzeggingstermijn blijven de bepalingen van de Overeenkomst en onderhavige algemene voorwaarden onverkort van kracht. Een afzonderlijke overeenkomst kan worden gesloten voor prestaties die naar aanleiding van of na de beëindiging van de Overeenkomst zullen worden geleverd, doch die betrekking hebben op de periode waarin de Overeenkomst nog van kracht was. Indien tussen partijen een maandelijks voorschot / forfait, zoals nader bepaald in de Overeenkomst, is overeengekomen, waarvan de cliënt erkent en bevestigt dat dit voorschot / forfait gebaseerd is op de gebruikelijk te verrichten recurrente Opdrachten van de Overeenkomst, zowel tijdens het boekjaar bestaande uit twaalf maanden, als na afloop ervan met het oog op de afsluiting van dit boekjaar, zal de beroepsbeoefenaar, telkens naar aanleiding van de afsluiting van het voorgaande boekjaar of naar aanleiding van de beëindiging van de opdrachten of de Overeenkomst, ongeacht de partij die beëindigt en ongeacht de reden of wijze van beëindiging, de voormelde maandelijkse voorschotten / forfaits ontoereikend blijken te zijn voor de effectief uitgevoerde opdrachten zoals bepaald in de Overeenkomst, gerechtigd zijn om een eindafrekening op te maken en het verschil voor de betreffende periode bijkomend te facturen aan de cliënt aan uurtarief (in regie) zoals nader bepaald in de Overeenkomst. De beroepsbeoefenaar zal in deze eindafrekening een detail opnemen van de (bijkomend) geleverde opdrachten die aanleiding geven tot deze eindafrekening.
3.2. Niet-recurrente opdrachten:
Als niet-recurrente opdrachten worden beschouwd de opdrachten die niet vallen onder de definitie voorzien in artikel 2.1. hierboven. Behoudens tegenbewijs of anders bepaald in de Overeenkomst wordt de Overeenkomst met betrekking tot een niet-recurrente opdracht geacht voor bepaalde duur te zijn gesloten. Ze eindigt na de uitvoering van de opdracht en, indien dit van toepassing is gelet op de aard van de opdracht, door de levering van de overeengekomen prestaties. In toepassing van art. 1794 Oud B.W., en desgevallend, in afwijking van art. 2004 Oud B.W., heeft de cliënt het recht om de Overeenkomst vroegtijdig aan het aflopen van de niet-recurrente opdracht, te beëindigen. De cliënt dient de Overeenkomst desgevallend vroegtijdig te beëindigen middels aangetekende brief die uitwerking heeft de derde dag die volgt op de ter post afgestempelde datum van de aangetekende brief. In dat geval is de beroepsbeoefenaar gerechtigd op betaling van de erelonen en kosten m.b.t. de reeds verrichte werkzaamheden, vermeerderd met een forfaitaire schadeloosstelling gelijk aan de erelonen en kosten die nog verschuldigd zijn op de uit te voeren werken.
3.3. Onmiddellijke beëindiging:
Elk van de Partijen kan de Overeenkomst beëindigen met onmiddellijke ingang middels een aangetekende brief, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder inachtneming van de opzeggingstermijn, en zonder dat de beroepsbeoefenaar een schadevergoeding verschuldigd is, wanneer: (i) de uitvoering of verderzetting van de Overeenkomst de beroepsbeoefenaar in een met de deontologische, professionele en/of wettelijke normen tegenstrijdige positie brengt of zijn onafhankelijkheid in het gedrang brengt dan wel in geval van omstandigheden die de uitvoering van de opdracht(en) van de beroepsbeoefenaar onmogelijk maken; (ii) de in de Overeenkomst opgenomen verplichtingen in hoofde van de cliënt en/of de beroepsbeoefenaar niet worden nageleefd, en/of indien het niet nakomen van de contractuele verplichtingen door de beroepsbeoefenaar of de cliënt het evenwicht binnen de Overeenkomst in het gedrang brengt; (iii) de niet-naleving van de contractuele verplichtingen het vertrouwen tussen beide Partijen zodanig heeft aangetast dat een verdere samenwerking niet meer mogelijk is, hetgeen een dringende reden uitmaakt.